Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba prie Aplinkos ministerijos (toliau – Tarnyba) gerbia Jūsų teisę į privatumą ir asmens duomenų apsaugą, todėl tvarkydama Jūsų asmens duomenis laikosi teisėtumo ir sąžiningumo bei kitų principų.
PlačiauJei kažkada ant savo įsigyto produkto pastebėjote išgraviruotą, priklijuotą ar prikabintą etnografinio stiliaus „antytę“, nesuklyskite – tai ne gražus papuošimas, o kur kas didesnę vertę turintis Saugomų teritorijų produkto ženklas. Jis sukurtas, siekiant atkreipti vartotojų dėmesį į vietinių gyventojų nacionaliniuose ir regioniniuose parkuose gaminamus produktus ir teikiamas paslaugas. Tad kuo šis ženklas toks ypatingas, kas gali į jį pretenduoti bei kokius privalumus jis atneša jo savininkui?
Lietuvoje iš viso yra 5 nacionaliniai ir 30 regioninių parkų, kurie patenka į saugomų teritorijų sąrašą. Šiose teritorijose lankytojus stebina ne tik nepakartojami vaizdai, natūrali gamta, saugomos vertybės, bet ir unikalius produktus gaminantys bei išskirtines paslaugas siūlantys vietos gyventojai. Todėl siekiant skatinti vietos ekonomiką, sudaryti palankesnes sąlygas gyvenantiems saugomose teritorijose bei auginti partnerystę tarp vietos gyventojų ir saugomos teritorijos direkcijos, buvo įsteigtas Saugumo teritorijų produkto ženklas – etnografinis paukštis.
Pasak Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos, kuruojančios nacionalinių ir regioninių parkų bei rezervatų direkcijų veiklą, atstovės Dianos Rakauskaitės, nuvažiavus į užsienio nacionalinius parkus, dažnai galima įsigyti vietinių žmonių produkcijos, pažymėtos parko ženklu: tai uogienės, džiovintos uogos, žolelių arbatos, natūralūs kremai ir kt. Tad gerąją patirtį norėjosi įdiegti iš mūsų saugomose teritorijose.
Saugomų teritorijų produkto ženklas yra skiriamas saugomų teritorijų regionui būdingiems produktams ir paslaugoms. Pavyzdžiui, įvairių žolelių augintojams ir rinkėjams, bitininkams, amatininkams, edukacinių programų rengėjams, vietos turizmo paslaugų organizatoriams ir t.t. Saugomų teritorijų produkto ženklo turėtojai įsipareigoja vykdyti ekologišką veiklą ir nedaryti neigiamo poveikio aplinkai.
Šiuo ženklu savo produktus žymi ir daugiau nei dešimtmetį Aukštaitijos nacionaliniame parke bitininkyste užsiimanti Ligitos Smagurauskienės šeima. „Savo veiklą pradėjome 2009 m. Visa mūsų šeima labai myli gamtą, o mano vyras yra užkietėjęs bitininkas, todėl pagalvojome, kodėl savo hobio nepavertus šiokia tokia papildoma finansine veikla. Po truputį pradėjome tiekti medų vietos gyventojams, kaimynams, pažįstamiems ir taip gimė prekės ženklas – „Smagurio medutis“, – pasakoja L. Smagurauskienė. Pašnekovė priduria, kad bitininkystę ji iki šiol laiko daugiau pomėgiu nei verslu. Kadangi rinkoje medaus yra išties daug ir tokia veikla mūsų šalyje yra labai populiari, moteris sako, kad teko pasukti galvą, kaip šį produktą vartotojui pateikti įdomiau.
„Pradžioje medų tiesiog dėjome ir pardavinėjome stiklainiuose. Tačiau visada norėjome kažkaip išsiskirti ir parodyti mūsų ženklo unikalumą, todėl nusprendėme tiekti skirtingo medaus bei bičių produktų rinkinius gražiai supakuotose popierinėse ir fanerinėse dėžėse. Toks sprendimas pasiteisino ir dabar mūsų produktus klientai renkasi ne tik savam vartojimui, bet ir kaip dovanas įvairioms šventėms ir progoms“, – pasakoja „Smagurio medutis“ įkūrėja. Prieš beveik ketverius metus L. Smagurauskienė ėmėsi ir dar vienos iniciatyvos, kuri leido sutvirtinti jų gaminamo produkto prekės ženklą.
„Gerai nepamenu, bet kažkur išgirdau ar pamačiau, kad egzistuoja Saugomų teritorijų produkto ženklas ir kad galima kreiptis dėl jo gavimo. Pradėjau domėtis ženklo išdavimo tvarka, pasikonsultavau su mūsų saugomos teritorijos direkcija ir supratau, kad mes atitinkame keliamus kriterijus. Parašiau paraišką ir visai netrukus gavome pažymėjimą, kuris suteikė teisę ant mūsų produktų naudoti Aukštaitijos nacionalinio parko Saugomų produkto ženklą“, – prisimena moteris. Dabar „Smagurio medučio“ dėžutes puošia jau minėta „antytė“ su prierašu „Aukštaitijos nacionalinio parko produktas“. Šis ženklas, pasak L. L. Smagurauskienės, įpareigoja ir toliau gaminti ir tiekti tik aukščiausios kokybės medų bei jo produktus.
„Esame vadinamo „paukščiuko“ dalimi, todėl stengiamės pateisinti šį ženklą. Labai kruopščiai ir su didele meile gaminame savo produktą, nes norime parodyti tiek mūsų tautiečiams, tiek ir svečiams iš užsienio, kad Aukštaitijos nacionalinis parkas yra unikalus bei turi kuo nustebinti. Tikrai džiaugiamės ir didžiuojamės turėdami tokį reprezentacinį ženklą“, – sako pašnekovė. Jos teigimu, Saugomų teritorijų produkto prekės ženklas jų veiklai suteikia solidumą ir patikimumą.
„Žmonės vertina Lietuvoje pagamintus, sveikus ir natūralius produktus. Todėl tokiu ženklu pažymėti produktai visada suteikia pridėtinę vertę. Taip pat toks ženklas atlieka ir reprezentacinę funkciją, nes saugomos teritorijos yra tampriai susijusios su turizmu. Nacionalinio parko svečiams visada yra smalsu išbandyti ar vietos gamintojų siūlomas paslaugas, ar pagamintus produktus, parsivežti juos namo“, – teigia L. Smagurauskienė.
Negano to, kaip sako moteris, Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba katu su partneriu VšĮ „Baltijos aplinkos forumu“ globoja ir vienija šių ženklų savininkus. „Pavyzdžiui, pasiūlo bendras rinkodaros priemones, sprendimus. Taip pat gauname informacijos, dalyvaujame mokymuose, seminaruose, kuriuose galima gauti nemažai žinių, kaip išnaudoti šio ženklo potencialą. Tad tikrai visada jaučiame palaikymą ir realią naudą“, – pasakoja pašnekovė.
Kriterijai Saugomų teritorijų produkto prekės ženklui gauti Paslaugos teikėjui ar prekės gamintojui nustatomos šios pagrindinės Ženklo suteikimo sąlygos:
1. jo veikla vykdoma saugomoje teritorijoje arba jos buferinėje zonoje, ar besiribojančiose seniūnijose;
2. jis deklaruoja pritarimą valstybinio parko, gamtinio rezervato ar biosferos rezervato steigimo tikslams ir žino jų išskirtinę vertę;
3. jis įsipareigoja vykdyti veiklą, kuri būtų palanki biologinei įvairovei ir tradiciniam saugomam kraštovaizdžiui;
4. jis įsipareigoja vykdyti ekologišką veiklą ir nedaryti neigiamo poveikio aplinkai;
5. jis teikia informaciją apie valstybinio parko, gamtinio rezervato ar biosferos rezervato vertybes ir galimybes jas pažinti;
6. jis lankytojams prieinamoje vietoje eksponuoja Ženklą ir naudoja jį viešoje informacijoje; 7. jis dalyvauja bendroje su valstybinio parko, gamtinio rezervato ar biosferos rezervato direkcija veikloje.